Saturday, July 20, 2013

Puasa Ku Pada Zaman Kecil

             Petang ini tiada apa hendak buat, anak perempuanku sikecil 4 tahun sedang sibuk mewarna, yang sulong tengah menonton tv, manakala 3 hero aku tengah main gusti biasalah budak lelaki kalau tak bergasak tidak sah, mesti bergasak orang kata latihan menguatkan otot-otot macamlah kita zaman kecil dahulu, mana wife, emm  wife sedang tidur letih kot sebab baru balik daripada mengajar hari inikan kelas ganti.

                 Anak-anak aku Alhamdulilah 3 orang berpuasa hari ini yang darjah satu tak berpuasa sebab kata nak rehat dah sepuluh hari puasa tanpa gagal, emm terpaksalah bagi peluang dekat dia untuk tidak berpuasa pada hari ini ini, sekarang nie zaman moden puasa bukanya susah anak-anak tidak perlu berkerja atau menolong ibu-bapa dikebun atau disawah cukup berehat, tunggu waktu dan mengadap meja makan sahaja. Syukur nikmat sekarang. Amin

                Masa  amg dulu kalau berpuasa perkara yang paling seronok ialah masa bertukar menu dengan jiran-jiran jadi kalau ada 5 jiran yang bertukar menu maknanya amg dapat lima jenis makanan pada waktu berbuka seronokkan dan semuanya original made daripada orang-orang kampung yang pakar tidak macam sekarang kalau dekat bandar besar seperti Kuala Lumpur ni katajer ayam percik tapi bila beli emmm tidak rasa langsung, kadang-kadang amg terfikir orang yang berniaga dekat pasar ramadhan ini baru belajar memasak ker opsss jangan marah bukan semua.

                  Satu lagi tentang air batu atau ais, dulu pada zaman 70an mana ada setiap rumah ada peti ais, so pada pukul 4.00 petang amg sudah pergi ke kedai runcit beli air batu, bentuknya bukan macam sekarang, dia disejukan dalam tangkungan empat segi panjang dan akan dikerat-kerat dalam sejengkal dan disimpan dalam peti yang ada habuk gergaji satu jengkal orang tua akan dijual sebanyak 10 sen, balik pula kena simpan dalam bekas khas(bocong air batu) bolehlah bertahan sampai malam. Anak-anak sekarang bukak peti ais dan boleh demand nak makan apa dengan ibu-bapa huhhhhhhhh.

                    emmm tak sabar nak berbuka puasa dikampung kelantan, sebab pasar ramadhan ditempat amg iaitu didepan stadium mini pasir mas ada berpuluh -puluh jenis masakan, emm buat sahabat amg tentu seronok bershoping lauk -pauk dibulan puasa, emm kena timbang berat badan haaa orang bulan puasa makin turun jangan kita makin naik,,,,,emmmm  gurau. bye semua pembaca dan "Selamat Berpuasa Sebagaimana Yang Dituntut Dalam Islam " buka setakat lapar dan dahaga sahaja. Sekian, hendak pergi ke pasar Ramadhan pulak,



No comments:

Surah Al-Kahfi




free counters

Harimau..Malaya

Harimau..Malaya