Wednesday, August 29, 2012

Jangan Membazir

Sambil  menonton TV bersama keluarga melihat cerita yang agak memboringkan tapi oleh kerana anak-anak minat maka terpaksalah amg layan sekejap, kadang-kadang bila melihat drama melayu  jarang berjumpa unsur yang cuba menaikan semangat patrioratik apatah lagi cerita tentang semangat islam terlampau sedikit tidak seperti filem-filem cina yang berjaya membangkitkan bangga menjadi orang cina amg teringat satu filem Pendekar Kundur memang betu-betul filem beunsurkan silat Melayu bila ler filem macam itu akan dikeluarkan lagi.

Opss nampaknya semakin jauh amg membuat mukadimah sebenarnya topik yang hendak dibincangkan adalah perkataan yang selalu diingatkan dan diwar-warkan dimedia masa atau media cetak iaitu jangan membazir contohnya seperti berikut:

a. Jangan Membazir Air
b. Jangan Membazir Elektrik
c.  Jangan Membazir Makan 

dan entah apa lagi perkataan jangan membazir tetapi pernahkan kita diwar-warkan dengan perkataan JANGAN MEMBAZIR KEHIDUPAN ANDA emmm jarangkan, sebab jika kita perhatikan sekarang ramai manusia alpa dengan kehidupan duniawi iaitu terlampau takjub dengan kemewahan dunia dan kalau boleh tidak hendak mati dan kalau boleh ingin mendakap kemewahan sambil berhibur ke sana-sini, wah bestnya, wah seronoknya. Kalau boleh kita ingin  bergembira 24 jam tanpa sakit dan tanpa jemu.

Tapi hidup ini hanyalah sementara, SEMENTARA jadi janganlah membazirkan masa yang ada  cuba tunaikan perkara wajib jika perkara sunat kita tidak mampu lakukan, laksanakanlah rukun IMAM sebaik-baik yang mungkin. Cuba tengok orang disekeliling kita yang kita kenal pasti seorang-seorang pergi meninggalkan kita iaitu mati.

Wasalam dari amg insan yang cuba bertatih dalam ilmu agama......... 

No comments:

Surah Al-Kahfi




free counters

Harimau..Malaya

Harimau..Malaya