Sunday, August 26, 2012

Makan ataupun Diet

Alhamdulilah syukur kita kepada Allah telah selamat merealisasikan sebulan berpuasa pada bulan Ramadhan yang mempunyai seribu rahmat dan keberkatan dimana kita pun tidak tahu samada boleh berjumpa atau tidak pada bulan Ramadhan pada tahun hadapan.


Pada bulan Ramadhan juga kita telah mengajar salah satu nafsu kita iaitu makan supaya tidak makan pada waktu siang dan kita berjaya melakukannya dengan jayanya sekali dan yang mana selama ini beratnya tidak ideal mengikut skala BMI telah pun berjaya mencapai tahap BMI yang sesuai sekali dan sebagai hadiahnya baju yang dulu saiz yangnya yang kita indam-idamkan iaitu saiz SS, S dan M telah mampu kita sarungkan ditubuh kita wah gembiranya hatikan baju yang kita idamkan dengan saiz yang kita idamkan telah mampu disarung ditubuh kita emm mengalahkan anak dara kita pula. 

Tahniah amg ucapkan, tapi mampukah kita pertahankan selepas ramadhan ini, terutama dengan banyaknya sekali majlis rumah terbuka yang memerlukan perut kita menerima kuantiti makanan dengan banyak sekali, tidak makankan kecil hati pula tuan punya rumah itu tidak termasuk rumah terbuka yang rasmi wah mewahnya rakyat Malaysia terlebih-lebih makan.

Emmm buat yang ingin jaga diet pemakanan dan hendak pastikan tubuh badan tidak naik mendadak cuba amalkan petua-petua berikut :

a. Kawal nafsu makan berhenti makan sebelum kenyang
b. Amalkan senaman sekurang-kurangnya 3 kali seminggu.
c. Minum banyak air masak 
d. Jadikan anak atau suami sebagai penasihat samada badan makin naik ataupun tidak
e. Rajin-rajinlah timbang berat badan.

Buat pembaca jangan panik jika berat naik dengan mendadak sebab kalau hendak seribu daya kita mampu mendapatkan saiz badan yang kita impikan emm amg tak risau isteri amg makan banyak mana pun badan dia macam itu juga..heee. Wasalam

No comments:

Surah Al-Kahfi




free counters

Harimau..Malaya

Harimau..Malaya