Thursday, December 26, 2013

MENGAPA MURTAD

               Masa masuk bilik utama tadi terlintas pada fikiran amg untuk menulis tajuk "mengapa murtad" amg bukan nak mengupas dari segi sumber Al-Quran atau Hadis sebab amg bukannya ahli kitab atau pakar dalam agama hanya sebagai insan muslim biasa, amg terpanggil untuk menulis 'mengapa murtad' bila terbaca berita -berita dan laporan di dada akbar kita.

          "Mengapa murtad", mengapa tukar agama islam kepada agama lain, dalam pembacaan dalam akbar-akhbar tersebut dimaklumkan bahawa ibu-bapa telah memberi didikan agama secukupnya, tetapi mengapa murtad , kebanyakan kes berlaku adalah cinta, terpengaruh dengan ajaran sesat, ingin bebas dan senang dalam melakukan apa sahaja didunia ini.

           Sedih! , bila amg terbaca anak gadis murtad bila bercinta dengan pemuda agama lain , cinta punya pasal, dimana silap kita mungkin ini dinamakan mabuk cinta atau ada agenda lain untuk mengheret kaum muslim untuk murtad, hanya Tuhan sahaja yang tahu moga dihati setiap muslim ini Allah pahatkan nur iman agak tidak tersesat ke gejala murtad, mungkin semasa kita berdoa dah setahu amg majoriti muslim berdoa dalam bahasa Arab tidak tahu makna berdoa, hanya berdoa-berdoa daripada remaja hingga ke usia tua, maknanya tidak tahu apa-apa pun , yang tahu hanya ustaz dan ustazah atau orang yang tahu bahasa arab. Jadi amg harap bagi yang tak berapa arif bahasa arab doa itu selitkan dalam bahasa melayu, cukup pembuka dan penutup pujian kepada Allah dan salawat pada nabi, minta dalam bahasa melayu moga keluarga ku, saudaraku, umat islam diberikan iman yang teguh dan kekal dalam islam sehingga ke akhir hayat. Kadang-kadang jika ada orang berdoa dalam bahasa Melayu campur dengan arab dikatakan tak mahir nak berdoa, bagi amg lah sudah sampai masanya doa-doa di masjid dan surau lepas solat dicampur bahasa arab dengan bahasa melayu supaya orang yang mengaminkan doa itu faham, bila faham semangat untuk aminkan doa itu tadi pun ada semangat.

            Sebab itu, jika diperhatikan bila waktu berdoa muka manusia macam-macam fesyen ada muka senyum, ada muka selamba, ada muka malas dan ada muka tidur terus sebab TAK FAHAM...apa kandungan doa, amg cukup terasa dan tersentuh perasaan gaya budak-budak hafiz baca doa disurau amg bila masa bulan puasa doa bahasa arab dan diselang-seli dengan bahasa melayu bila kita faham, dan alunan doa yang dibaca itu sungguh indah kadang hati amg yang dah tua inipun rasa menagis.......sebab kita FAHAM, tetapi ada pak iman tak semua baca sudahlah perlahan, tidak jelas dan laju sudah-sudah dah habis...maaf  jika ada yang terasa.

             Kadang-kadang amg terlintas memang kita sudah beri yang terbaik kepada anak kita dari segi agama dan dunia tapi adakah sumbernya 100% daripada sumber yang halal, Allahhuakhbar gerun dan risau, sebab sedikit haram maka akan lekat satu titik hitam dihati kita dan keluarga kita mungkin disitu adalah salah-satu puncanya...........mengapa ilmu agama yang kita terapkan pada keluarga kita tidak sebati hanya ianya menjadi kulit luaran nampak gaya muslim tetapi hatinya .........?, 

emmm cukuplah celoteh amg malam ini  harap pembaca jangan marah hanya sekadar luahan hati amg sebagai seorang muslim yang bersaudara.....sayang pada semua muslim. sekian.





No comments:

Surah Al-Kahfi




free counters

Harimau..Malaya

Harimau..Malaya